Trollmammas blogg

( mer privat kan det inte bli)

onsdag

Kategori: 2013

 
Snart börjar juni månad också gå mot sitt slut
och det betyder att på lördag har bebisen bott i min mage 31 hela veckor
det börjar närma sig =)
 
Förra veckan va jag å Klara å kikade på underverket
som verkade må bra och vägde ca 1,5 kg
ungefär som den ska helt enkelt =)
 
Bara jag som känner mej tjockare än tjock
inga kläder passar och inget känns roligt eller speciellt lockande
att springa efter Morgan hela dagarna gör mej trött
känns inte som om jag hinner det jag vill ständigt måste jag hålla båda ögonen på Morgan så han inte hittar på nya hyss...
 
Johanna går simskola nu två dagar kvar sen slipper jag väcka henne för att åka i väg till stöde
men det är ju klart hon ska lära sig simma och hon verkar fatta hur man gör också nu =)
 
I måndags em/kväll va jag Klara barnen å grannflickan ut på bänkåsviken på alnö å så skönt det va och Morgan fick bada i havet för första gången =)
 
Nu håller jag på att elda så jag får mycket varmvatten för jag tänker
bada så fort det blivit tyst en trappa upp
 
ikväll har barnen plockat smultron
de va söta å goda =)
 
Jag ska äta jordgubbar med mjölk sen
jag behöver järn nu så det är bara att slafsa i sig =)
 
Imorrn blir det ev bad för mej å Petter på badhuset
och så ska vi upp till viskan å ta med lite saker till töva snart är det flyttdags
så imorrn ska jag iväg å inhandla en hel hög med nya kartonger till allt porslin
=)
 
kramiz
 
Vecka 31 med pyret =)

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det viktigt att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) från och med nu. Du ansöker om gravidpenning hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: