Trollmammas blogg

( mer privat kan det inte bli)

Jag älskar rim, ramsor och sånt

Kategori: Våra rim och ramsor texter och sånger!!

En liten snöflinga
faller på marken ner.
Nej titta!
Nu kommer det fler och fler.
Marken blir vit av flingorna alla,
men våra flingor är ju så kalla.
Nu blåser vi fingrarna varma,
Så här!
Och sätter sen på en vante med stort besvär.


I
 ett hus vid skogens slut
liten tomte tittar ut.
Haren skuttar fram så fort,
knackar på hans port.
Hjälp, o, hjälp,
o hjälp du mig,
annars skjuter jägarn mig.
Kom, o, kom i huset in,
räck mig handen din.


Knut
stod vid en knut
och knöt en knut.
Då kom Knut som bodde knut i knut
med Knut och frågade Knut:
Vad gör du Knut?
Jag knyter en knut, sa Knut.
Och Knut knöt en knut och så var knuten knuten



Masken kryper i vårt land
ögonlös och utan tand.
Skatan kommer på visit
masken ropar - smiiit!
(Klaras favorit när hon var 2 år)

Mjöla, mjöla, pricka!
Kakan i ugnen sticka.
Låt oss baka kakan stor,
mamma säger att hon tror,
liten sparv behöver,
smulor som blir över.

Totå
Tåtilla
Tillerosa
Knappknosa
- och lille vickevire

PETTER FAVORIT SÅNG!!

Klappa händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)

Klappa händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)

Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,

klappa händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)

 

Stampa fötterna när du är riktigt glad. (stamp, stamp)

Stampa fötterna när du är riktigt glad. (stamp, stamp)

Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,

stampa fötterna när du är riktigt glad. (stamp, stamp)

 

Knäpp med fingrarna när du är riktigt glad. (knäpp knäpp)

Knäpp med fingrarna när du är riktigt glad. (knäpp knäpp)

Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,

knäpp med fingrarna när du är riktigt glad. (knäpp knäpp)

 

Säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)

Säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)

Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,

säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)

 

Gör nu alltihop när du är riktigt glad.
(klapp klapp, stamp stamp, knäpp knäpp, hej hej)

Gör nu alltihop när du är riktigt glad.
(klapp klapp, stamp stamp, knäpp knäpp, hej hej)

Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,

gör nu alltihop när du är riktigt glad.
(klapp klapp, stamp stamp, knäpp knäpp, hej hej)

JOHANNAS FAVORIT!!

Tänk om jag hade en liten liten apa,

umpa, umpa, fallerallerej.

Tänk vad folket skulle stå och gapa,

umpa, umpa, fallerallerej.

 

Inte på mig men på min lilla apa,

umpa, umpa, fallerallerej.

Inte på mig men på min lilla apa,

umpa, umpa, fallerallerej.




Jag älskar att sjunga för och med mina barn
rim och ramsor är nått jag gillar och vill ge mina små =)
Rörelser tjo tjim skratt och stoj
älskar vi stora som små! =)

Här samlar jag mina rim & ramsor & barn sånger mm som ligger varmt om hjärtat
många är hämtade sen jag var liten som JAG älskar
detta är lite enklare att komma ihåg dem.
Kanske har ni några bra sånger rim eller ramsor att dela med er...
skriv en rad!

Kramizar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: